Jeg har ALDRI smakt alkohol

Jeg er 23 år i dag. Jeg har aldri smakt alkohol. Jeg er ikke religiøs, jeg tok tidlig et gjennomtenkt og personlig valg om å være avholds. Jeg var knappe 14 år. Det er mange historier jeg kan servere deg når du spør meg; Hvorfor drikker ikke du? 

Jeg kan begynne å fortelle at som ung så var min drøm å ha en basketball karriere, jeg trente minst 20 timer i uken. Jeg spilte kamper i helgene. Jeg gikk på toppidrettsgymnas. Jeg tenkte at når jeg bruker all denne tiden på å bygge opp kroppen min hvorfor skal jeg da bruke tid på å bryte den ned igjen, det ga ingen mening for meg. Jeg var også en del av et miljø der alkohol ikke hadde en plass. Jeg visste at hvis man ville nå toppen måtte man ofre ting, ting som fritid, venner og festing. Det var helt greit for meg.

Jeg kan fortelle deg om hvordan jeg hadde det hjemme, at jeg hadde en stefar som drakk mye i helgene og var voldelig. Hvordan jeg hatet lukten av ånden hans når han lo meg opp i fjeset når jeg ba han slutte. Hvor patetisk jeg syntes han var. Hvordan han unnskyldte seg med alkoholen til min mor de påfølgende ukedagene. Han var full, han kunne ikke kontrollere det, han var lei seg, han gråt.

Jeg kan fortelle deg at jeg hadde en farmor som var avholds og en farfar som slet med alkohol problemer.

Jeg kan fortelle deg at jeg sparer masse penger, det er en økonomisk beslutning.

Jeg kan fortelle deg at jeg gjør det av helsemessige årsaker, jeg ønsker ikke å putte gift i kroppen min.

Jeg kan fortelle deg at jeg gjør det fordi jeg vil være den beste versjonen av meg selv, jeg ønsker å lykkes med musikkkarrieren, jeg er villig til å ofre festing for det formålet. Jeg kan fortelle deg at jeg finner mye styke i det å ta et valg og spessielt et valg som er radikalt og som mange opplever som vanskelig.

Jeg kan fortelle deg at mest av alt så følte jeg aldri noe behov for å drikke og det kjenner jeg heller ikke den dag i dag. 


Photo by Celester Adjete
 

35 kommentarer
    1. Bra. Du burde være et forbilde for så altfor mange unge jenter idag som leter etter glede og/eller kjærlighet i bunnen av flaska.

    2. Bra 😄 Jeg er avholds også men jeg prøvde meg på fest livet tidlig. Savner det ikke et sekund. Deilig å være seg selv.

    3. Fatter ikke hvorfor det skal være så viktig å drikke alkohol.
      Jeg liker å ta meg en liten knert av og til på lørdagskveldene når jeg kjenner helgeroa kommer.
      Ja festet en del i min ungdom og stikker fortsatt på fest en del.
      Men drikker meg veldig skjeldent full.
      Hva er poenget?

    4. Samme her, 23 år ,drikker ikke, ikke religiøs. Så aldri poenget. De fleste på vår alder drikker kun for rusen og for å bli full, spesielt da fortest mulig. Er en ganske logisk person og så da aldri grunnen til å starte å drikke, som er noe så og si ingen liker første gang de prøver, for at kroppen skulle tåle det bedre så jeg kunne drikke mer senere og etterhvert evt. like det, når det fra starten av er gift jeg prøver å venne kroppen min til. Aldri hatt behov for det selv. Synes mer synd på de som argumenterer med “du er kjedelig, hvordan kan du ha det gøy uten å drikke?”.

    5. Så flott å høre at æ e ikke den eneste! 19 og aldri smakt alkohol. Har ingenting imot å være med på fest av og til, og syns det kan være like morsomt uten alkohol så lenge man har gode venner med sæ. Ufattelig lei av å bli sport om koffor æ ikke drikker tho og bli fortalt at: hvis du har det gøy uten alkohol, tenk kor gøy det kan bli med da!

    6. Så bra! 😀
      Er en fyr på 25 år og er ikke avholds, men har vel drukket omtrent like mye alkohol i hele mitt liv som en 18-åring gjør på en fredag på byen, så aldri vært full eller noe selv! Av samme grunn, jeg VELGER å ikke drikke! Satser ikke på idrett eller noe, og bruker pengene på helt andre ting, men ser hvor mye dust folk sier/gjør i fylla, og de sier at de angrer dagen etterpå når de ligger med skallebank og spyr.
      Jeg er heller ikke fan av å dra ut på byen hvis det ikke er en grunn til det, det er bare bråkete og slitsomt, køer overalt, dyrt, folk som raper oppi ansiktet ditt og man kan ikke snakke med folk uten å ende opp med en ødelagt hals dagen etter.
      Er mer glad i å være hjemme med kjæresten, slappe av med film/pc/venner, evt hjemmefester med folk man kjenner, og som klarer å være sammen uten å MÅTTE drikke! KEEP IT UP!! 😀

    7. Lars: Åå, så godt å høre! Blir sykt glad av å lese disse kommentarene, så kjekt at det finnes så mange mennesker med så sunne holdninger! Jeg er helt enig med deg! Takk skal du ha!:)

    8. Veldig bra skrevet. Jeg er 20 år og har heller ikke rørt alkohol. Det er nok det beste valget jeg har tatt i livet så langt. Du har i hvertfall min støtte!

    9. Herregud jeg skulle ønske jeg var like klok som deg! Jeg drikker vell meget mye om sommeren men mindre på høsten og våren, og jeg kan fortelle deg en ting: du går ikke glipp av noe!! Kun dårlige hangover dager hvor man helst skulle ønsket at man var like klok som deg. You go girl! J21

    10. Sandra: Haha, ååå! Takk for det! Jeg fikk aldri noe positivt inntrykk av alkohol, skjønner at andre drikker, det er så og si en kultur ting i Norge. Jeg går ut av og til og danser og da ser jeg så mye rart, haha.

    11. Så bra av deg. Det er nok kanskje være i et jente miljø og ikke drikke en i er gutte miljø. Jeg er 29 og hal aldri drikker alkohol. Jeg skjønner ikke vitsen. Lykke til videre.

    12. Du er sykt tøff! Jeg er i et kristent miljø selv, å det er beintøft å holde om sine egne meninger når man er med venner som drikker eller ikke kristne. De har alltid noen spydige kommentarer om hvorfor jeg ikke drikker.
      Ender som regel opp med at jeg kjøper meg en cider for å stoppe kjeften på de!
      Du er en jeg ser opp til! Jeg skal åbli så sterk!

    13. Kristen jente 24: Ja, jeg også har fått en del kommentarer så kjenner meg igjen i det du skriver! Det er ikke noe kjekt! Så glad for at jeg kan være en inspirasjon for andre! Dette klarer du!:)))) Heier på deg!!

    14. Flott og fint alt det du skriver om å være avholds osv, men så klarer du å avslutte med å legge ut DET bildet av det selv? Du hadde sikkert ikke blitt tatt like seriøst om du hadde funnet et bilde med mer klær ….

    15. Kaste stein i glasshus: Tror du det? Vel, jeg tok det bilde i forbindelse med min artist karriere, det er masse klær på det bildet. Faktisk så ser du rundt 5 % hud. Syns det er helt sykt at kvinner skal bli hengt ut på den måten hele tiden. Menn kan gå i baroverkropp på gaten og ingen løfter et skeptisk blikk. Skjerp deg. Det er ikke noe galt med meg eller bildet eller det faktum at jeg brukte det. Det er noe galt med øynene som ser og samfunnet.

    16. Hei! Du er tøff og et godt forbilde!! Jeg er 43 år og har aldri hatt behov for alkohol. Har hatt såååå mye moro uten alkohol!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg