Horer i svære dunjakker og små tubetopper

Snakk om diskriminering, snakk om innvandring, snakk om alle rasistene. Men glem faen ikke de undertrykte kvinnene. Jeg mener det! Vi er samfunnets største sovende ressurs. Hvorfor hater menn kvinner? Så mye at det er normalt å kriminaliserer kvinnekroppen. Så mye at til og med kvinner diskriminerer hverandre. En kvinne med lite klær er ikke det samme som en hore. Hun er den hun er, en kvinne med lite klær. Hun blir det du gjør henne til. Du er styggedommen. Helt ærlig, når du kan tenke sånn bare fordi hun har lite klær så hadde du tenkt nedverdigende tanker om henne uansett om hun hadde på seg tjue dunjakker.

Kvinner har ikke like rettigheter som menn. Helt alvorlig. Hadde vi hatt det hadde ikke tallene på voldtekt vært så høye. Vi hadde heller ikke hatt mindre lønn fordi vi har en vagina og ikke pikk dinglende mellom beina. Noen av mine bestevenner besitter slike holdninger, det er ikke bevisst, det er blitt en del av deres syn, en del av det underbevisste tankemønsteret. Nedarvet. De mener gjerne ikke vondt engang, men de gjør vondt. Kvinner kan ikke kaste, kvinner kan ikke kjøre bil, kvinner er dårligere på ditt og datt. Du er klar over at det er det samme som om jeg skulle sagt at alle fra Iran er mindre intelligente. Det er HELT absurd. Vi blir sett på som objekter, vi blir til og med beskyldt for å gjøre oss selv til objekter. Fra jeg var liten så har min mor sagt til meg: Gyda, det er ikke deg. Det er øynene som ser. Det har hun faen meg rett i. Om jeg vil kle på meg mer, gå med burkini på stranden, eller ta av meg og gå med baroverkropp ned karl Johan så er det mitt valg, min rett. Du har ikke noe du skulle sagt om det. Du seksualiserer meg, dømmer meg, gjør meg til objekt. Du som gjør meg mindre. Du tillegger meg verdi utifra mitt ytre. Du prøver å kontrollere meg. Jeg har rett til å være akkurat som jeg er. Jeg har rett til å ikke skamme meg over min egen kropp. Jeg er ingen hore om jeg har på meg lite klær. Da er jeg en kvinne med lite klær, thats it. Har jeg lyst å bade i burkini så er det også min sak. At man legger slike restriksjoner på kvinner er galt. Det handler om makt og kontroll. Vi er undertrykt alle veier. Kan du ikke se det? Dette er kriminelt.

Hvorfor hater menn kvinner? Er det ikke egentlig fullstendig absurd at menn som skal være så glad i kvinnekroppen skal fordømme den og ønske at vi dekker oss til mer? Eller kalle oss horer når vi velger å ha på oss mindre klær? Jeg syns det er rart. At jeg kan få bot og bli arrestert om jeg tar av meg skjorten fordi jeg har to bryster. Det er grovt. Hvordan kan dette forsvares? Hvordan kan kropp kriminaliseres på denne måten? Hvor syk er ikke du i hodet? Som kvinne skal man virkelig passe på seg selv. Samfunnet er totalt fucket. Vi har et rettssystem som ikke handler om rett eller galt, det er spill, maktspill. Det handler om hvor mye penger du har, hvem som representerer deg. Rettferdighet lever ikke her. Se på Andrea Voldum. 

En annen ting som slår meg er den stadige diskusjonen angående antall sex partnere. Kan noen komme med noen seriøse argumenter for at det er forskjell på gutter og jenter når det gjelder sexpartnere? Hvorfor er jenter horer om de ligger med flere menn? Hvorfor er ikke menn horer? Dere innser at dette er nedarvet stigma ikke sant? Det er flaut. Kvinner føder barn, de er soldater, ingen tåler mer smerte enn en kvinne. Ingen mann hadde klart det vi klarer. Si hva du vil, brenn meg, du vet jeg har rett. Respekter kvinner. 


Bildet er tatt av fotograf Ronja Sagstuen Larsen www.ronjaslar.com  @Ronjaslar

En annen ting som irriterer meg er alle artistene som har et fiendtlig kvinnesyn. De slenger ut grove, grove linjer der de adresserer jenter som horer og fitter. Det er faktisk på lik linje som at jeg skulle slenge ut linje på linje om niggers og pakkiser osv. Det er diskriminerende. Dere er samfunnets største hyklere, dere snakker om mødrene deres, hvor fantastisk  de er, også snakker dere om andre jenter på den måten der. Latterlig. Hvem er det egentlig dere sikter til når dere skriver disse tingene? For kvinner er alle kvinner fra din mor, til meg, til min lillesøster. Det er naboen, kjæresten og klassevenninnen din. Alle disse kvinnene er mennesker. Alle disse menneskene fortjener respekt. Valgte en av de å være intim med deg, ja da var du heldig, hva er logikken bak å kalle jenten en hore etterpå? Det finnes ingen logikk. Det er en makt ting. Sitter du der nå og tenker at dette er helt feil og at jeg har et problem som skrev det her, ja da er du virkelig beviset på hvor gale det har blitt. At det er så vanlig at min sammenlikning slår deg som absurd. Hvis dere ikke engang kan kjenne det igjen for hva det er. Diskriminering. Hvordan kan dere finne på å støtte disse svinene med viten og vilje? Disse menneskene som indirekte bidrar til mer faenskap? Ja, det er lett og behagelig å være tankeløs helt til noen du er glad i blir rammet. Tenk deg om for faen, bidra.

Jeg er jo som noen av dere vet også artist. Som kvinne i denne bransjen har jeg merket denne diskrimineringen og trakkaseringen selv. Det som skjedde meg ble nylig tatt opp på Balansekunst  sitt årlige landsmøte 2015. Dere kan jo lese twitter meldingene jeg helt uprovosert ble tagget i. Jeg kjenner ikke de fleste som deltok i denne tråden. Det viser seg at han ene som deltok Espen Drivenes jobber i MADE management. Jeg møtte han for ikke så lenge siden, på en spillejobb i Bergen. Han prøvde da å kaste meg ut fra lokalet og sa at jeg ikke fikk spille. Han kom seriøst rett bort til meg helt ut av det blå og begynte å skrike meg opp i ansiktet ?Du skal faen ikke spille, kom deg til helvette vekk? sa han. Jeg har seriøst verken før eller siden opplevd maken til syke mennesker. Sushi x Kobe deltok også aktivt i tråden under navnet @kukhaug. Disse to har fått utrolig mye tyn i det siste for tekstene sine og godt er det. De er utrolig kvinnefiendtlige og lite gjennomten. Det som hendte meg var utrolig trakasserende og burde ikke skje noen. Påstandene i denne twitter tråden har ingen bunn i virkeligheten. Jeg har aldri hatt sex med noen som driver med booking av noe slag.



Vi har et ansvar, hver og en av oss. Vi har et massivt samfunnsproblem. De kvalme holdningene lever i alle kriker og kroker av dette lange landet. Jeg opplever det så godt som hver eneste dag. Ta for eksempel forrige uke når jeg dro ut en tur på byen i anledning fadderuken. Jeg er avholds, jeg hadde på meg skjorte og bukser, jeg oppførte meg pent. Jeg ønsket å drikke noe vann, vannet var satt frem på disken i baren. En vekter tok flasken, holdt fingrene over tuten noe som er meget uhygienisk. Han begynte å helle vilt til alle jentene som stod der. Jeg sa rolig og høflig, unnskyld men kunne jeg få helt oppi selv. Jeg opplevde da å bli skjelt ut. Jeg var en hore og en bitch fordi jeg ville helle vannet oppi mitt eget glass. Jeg sa til mannen: Unnskyld meg men slik snakker ikke du til meg, dette er absolutt ikke greit. Jeg fikk ikke vann. Jeg ble nektet vann. Dette er kvalmt. Alvorlig talt. Hva feiler det folk? 

Hver gang jeg går ut opplever jeg å bli klådd på av menn jeg ikke har utvekslet et ord med, menn jeg ikke har utvekslet et blikk med engang. Vi er fritt vilt. Hvem har oppdratt disse mennene? Hvorfor hater dere kvinner?

Jeg har begynt på kickboksing nå. Fordi jeg gang på gang har opplevd at jeg er alene her ute. Ingen kommer til min unnsetning når ting skjer. Ikke engang politiet. Jeg har blitt satt på vent av politiet mens enn mann i høy amfetamin rus prøvde å bryte seg inn vinduet mitt midt på natten. Politiet sa til meg at de hadde ikke kapasitet til å hjelpe meg, vennligst vent sa de. Jeg hylte.

Jeg håper at du ved å ha lest dette i vertfall har noen nye tanker rundt tema, at du kan reflektere litt mer over dine egne holdninger og holdningene til de rundt deg. For vi må faktisk tørre å oppdra hverandre hvis det skal bli bedring. Vi må tørre å oppdra våre barn. Vi må være sterkere enn det her. Ikke la slike holdninger leve og forsøple vår verden. 

NB! til alle dere tullinger som sitter der i harnisk og missforstår, det er innlysende for et hvert oppegående menneske at jeg her ikke snakker om alle menn som finnes. Jeg snakker om de med kvinnefientlige holdninger, de som klår på oss på byen, de som sier vi er mindre begavet på grunn av kjønnet vårt. 

11 kommentarer
    1. Hei! Veldig veldig bra skrevet. Du drar frem mange tanker jeg som gutt også har tenkt på ved flere anledninger. Husker veldig godt Findings Festivalen for noen uker siden. Observerte flere jenter som ble klådd på mot sin vilje. Kan ikke forestille meg hvor utrolig nedreverdigene det må føles. Jeg vet selv hvor mye jeg som gutt hater at fremmede tar på meg og dere jenter er av en eller annen grunn jævlig mye mer utsatt..

    2. Det finnes menn her ute som er mer enn enig med deg,men vi kan ikke annet enn å hjelpe,og være der for andre enn jentene i livene våre.Utenom det så ER jeg en som faktisk sier fra til disse skremte
      guttungene(alle aldre) om jeg er vitne til drøy oppførsel,og har vært musiker siden 1990 så jeg har opplevd MYE drøyt for å si det sånn.Foretrekker å være venneløs,enn å være bekjent med menn som
      diskriminerer kvinner.Du har helt rett at det er et MYE større “plot”,for å undertrykke kvinner på verdensbasis.Og du har satt MEGET riktige ord på det,dette skulle faen meg vært publisert i FN !!!
      PS: Det DEFINITIVT rette stedet å gå for kvinner som søker selvforsvarsteori/terapi/trening er partner gym på grønland,der vil du bli tatt veldig godt vare på.

    3. Hei. Jeg tenkte litt over “At jeg kan få bot og bli arrestert om jeg tar av meg skjorten fordi jeg har to bryster. Det er grovt.”. Brystene er en seksuell kroppsdel som kan stimuleres på linje med mannens testikler, men de skal deseksualiseres? Betyr det da også at vi karer kan gå med ballene hengende ut? 😀 For det høres litt ut som om det er det du sier akkurat der.

    4. Blomst: Du har også bryster. Mange kvinner har nok også mindre bryster enn deg. Bryster er til for å mate vårt avkom. Du seksualiserer. Jeg syns ikke bryser er spessielt sexy.

    5. gråbein: Javisst! Er helt sinnsykt! Jeg er så forbanna! Mange ser ikke det her, du aner ikke hvor mange rare ignorante meldinger jeg får i inboksen min. Sykt. Takk for tips!

    6. Helt enig i alt du skriver Gyda! Vi har et problem i samfunnet vårt. Og det beviser du TRAGISK med de utrolig usaklige kommentarene dine ☝ Altså, du driver å siterer henne.. det hun skriver i sin blogg.. hva hun uttrykker med sine ord.. sin og MANGE andres frustrasjon over at samfunnet er på vei nedenom. Du har ingen saklige argumenter.. du bare siterer henne ordrett? Hva faen er det med deg? Klarer du ikke å bruke den lille hjernen din? Ikke engang til å trykke ut litt fornuftige argumenter med dine EGNE ord? Det er skremmende å se hvor mange voksne gutter som ikke er heeelt ferdig med puberteten selv i aldre fra 20-40 det er der ute! Du tragisk ER TRAGISK! Uten å kjenne deg eller å vite noe som helst om deg annet enn å lese de jævla tragiske og patetiske kommentarene dine her. Vil jeg bare si. Grow up! Slutt å tenk med pikken din og bruk det tjukke huet ditt til noe fornuftig! Det er nok av idioter som deg der ute. Og jeg mener det er opplagt at det er på tide at dere skaffer dere et liv!!

    7. Kjempebra skrevet. Så enig med deg! Leste det på twitter i dag og ble helt sjokkert. Kjenner jo disse menneskene og ble ganske flau. Og han ene fra Sushi X Kobe har jo gått på skole med deg (og meg) og burde holde seg for god.
      Heldigvis flere som reagerte på twitter, blandt annet Malin Kaos <3
      /Greta-G

    8. Utrulig bra skrive! Takk for at du tar opp dette tema. Kvar gong eg gjer det blir eg kalla hysterisk eller feminazi. Ingen gidd høre på kvinner som snakke om samfunnsproblem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg