Ikke snakk deg selv ned

Hvor bevisst er egentlig du? Er du i øyeblikket? Kan du føle alt rundt deg? Eller er du fortapt i tankestrømmen? Legger du merke til når du reiser deg fra stolen eller når du sitter deg ned? Skjer disse tingene automatisk? Har du også en ape på skulderen som driver med evig drittslenging? En ape som snakker deg ned? Som gjør at du blir stresset, svetter, stammer og blir enda mer selvbevisst? Jeg hadde lenge en slik apekatt. Hun gjorde meg bevisst på hvordan jeg stod, hvor teit jeg hørtes ut når jeg snakket, hvor stygg jeg var når jeg møtte gutter, hvor uverdig og liten jeg var. Hele dagen holdt hun på. 

Det er fasinerende. En kan ha god selvtillit, men rævva selvfølelse. Apen lever på den dårlige selvfølelsen din. Jeg hadde elendig selvfølelse lenge uten at jeg var bevisst på det. Jeg drev aktivt å snakket meg selv ned. Min indre dialog var rævva. Den kunne gå sånn her “Jeg ser helt jævelig ut, glad det finnes sminke, jeg er altfor stor. Se på lårene mine, herregud ikke rart jeg er singel. Strekkmerker, celluitter, æsj, fy faen. Spagetti til middag i går igjen, svak. Elendig.” Slik fortsatte det med random ord og setninger som bare dro meg ned. Det er ikke direkte min egen feil, det har mye med samfunnets konstruksjoner å gjøre. For eksempel hva vi ser på som vakkert, at jeg ikke passer dette bildet. Jeg aksepterte bilde samfunnet hadde av skjønnhet og aksepterte også da at jeg ikke var vakker. Men faen heller det er jeg. Nå er apen borte.

Jeg begynte å lese en del selvhjelpsbøker. Jeg leste blandt annet “bli best med mental trening” fra Erik Bertrand Larsen. Jeg leste boken som heter “Tenke, fort og langsomt” av Daniel Kahneman. Jeg begynte også med mindfullness via www.headspace.com. Jeg ble mer bevisst. Jeg fulgte med på min egen tankestrøm, aktivt. Jeg så hvor alle problemene mine stammet fra, slik kunne jeg drepe apen på skulderen. Nå har jeg ikke lenger problemer med å være opphengt i mine feil mens jeg prøver å kommunisere med andre, nå er jeg fri fra apens grep. Fri til å være uten å belære meg selv. 

Foto: Abel

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg