Skolen ville jeg skulle kle av meg

Jeg studerer sykepleie. I går ble vi bedt om å ta av oss og ligge i undertøyet for å bli vasket av medstudenter. Jeg syns dette var ytterst ubehagelig og unødvendig. Jeg forstår at det handler om å sette seg inn i situasjonen til pasienten men ærlig talt da burde vi også sette kateter på hverandre og mate hverandre med piller knust i syltetøy. For disse tingene er en like relevant del av pasienterfaringen. Jeg sa til min veileder at dette ble helt feil for meg, jeg klarer ikke å gjennomføre dette. Jeg ble bedte om å snakke med en annen dame høyere oppi systemet. Jeg fikk da beskjed om at dersom jeg ikke gjennomførte dette så kunne jeg ikke bli sykepleier. Jeg sa til henne at ærligtalt jeg kan bli sykepleier selv om jeg ikke makter å kle meg så å si naken og la meg vaske av andre medelever nede på sf enheten. Nei, det kan du virkelig ikke sa hun. Jeg begynte å gråte. Jeg tenker på mine sperrer, jeg har ikke lyst å snakke om bakgrunnen for dem. Jeg syns det er sykt at høyskolen skal kunne kreve av oss at vi kler av oss. At vi må brette ut livene våre og vonde erfaringer og ikke blir møtt med forståelse. Vil de ikke ha sykepleiere? Jeg mistet seriøst lysten på å studere etter jeg hadde dette møte. Jeg har mange muslimske jenter i klassen min, de deler mitt syn på dette, for det er også et stort religionsspørsmål inni det hele. Men det er ikke bare de muslimske jentene som syns dette er ubehagelig, en stor andel av  jentene jeg har snakket med syns dette er helt utenfor.  Pasienter er forskjellige, noen nekter å få stell. Akkurat som at sykepleierstudenter er forskjellige. Vi har forskjellige prinsipper, opplevelser, bakgrunn og sperrer. Disse MÅ tas hensyn til. Vi er først og fremst mennesker. 

Jeg har jobbet i helsevesenet i fem år nå. Jeg vet at det som gjør en god sykepleier er først og fremst din evne til empati, til å lytte og observere. Medmenneskelighet, hvor ironisk er ikke det? Blir jeg trukket ut til kroppsstell på faglig prøve så må jeg ligge der halvnaken foran sensor og to andre elever og la meg vaske. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er relevant? Det er jo ikke den som ligger i sengen det skal handle om under prøver engang det er jo den som vasker som skal vise at hun kan gjennomføre kroppsvask på en hygienisk måten mens hun ivaretar pasienten. Vi kunne brukt en dukke. Slik de gjør ved mange av de andre skolene for sykepleierudanning. Jeg håper folk skriver under denne kampanjen så meg og mine medstudenter som har problemer med dette av ulike årsaker slipper å måtte gå gjennom det her.  Dette er helt uholdbart. Vi som velger å gå inn i et slikt yrke også bli møtt med det her. Alvorligtalt. Underskriftskampanjen finner dere ved å trykke HER!


Foto av Samuel John Ditta @thelosthype www.samueljohnditta.com
 

 

21 kommentarer
    1. Anonym: Haha, du tror ikke kanskje jeg skriver dette fordi jeg holder på å studere sykepleie? fordi jeg syns dette kravet er urimelig? Er du helt skadet? Jeg har blogg først og fremst for å ytre mine meninger.

    2. du trenger vel ikke være mye mer naken enn du er på mange av bildene du har lagt ut vel? Dere får da ærlig talt ha på dere undertøy!

    3. Anonym: Gud hjelpe meg for en uintelligent kommentar. At jeg ikke kan imøtekomme kravet til hioa er pga personlige sperrer i gitt situasjon pga ting jeg har opplevd og egne prinsipper. Dette er en situasjon du ikke har kontroll i. Når det gjelder bilder så har jeg kontroll og det fremkaller ikke de vonde følelsene. Det er to helt forskjellige ting. Jeg har heller ingen naken bilder, så når du skriver dere får da ærlig talt ha på dere undertøy så impliserer du at jeg har nakenbilder liggende ute, hvilket ikke er sant. Du må faen bare roe deg ned, jeg vet det er samme person som har skrevet typ de 7 siste kommentarene, jeg har ip adressen din.

    4. Dette er bare helt TOTALT forkastelig!! Dette burde du gå til media med!! Jeg er sykepleier sjøl og hadde ALDRI kledd av meg for å la meg vaske av mine medstudenter!! Kjenner jeg blir forbanna!!! Å vaske underliv øver man på dukker!!! Når man som frisk skal ligge der og bli vasket av medstudenter hadde for meg føltes som et overgrep… Noe totalt annet er det om man er så syk at man trenger hjelp! Det klarer man ikke å forestille seg hvordan er før man er i den situasjonen på ordentlig! Man blir ikke noen bedre sykepleier av å ha kledd av seg og latt seg blottlegge på denne måten! Dette er bare det værste jeg har hørt!! De kan isåfall vente STORT frafall i sykepleiestudenter om kriteriet for å få fortsette er å la seg kle av 😤😡😤😡😤

    5. Hilde Steindal: Enig!! på mandag skal jeg ringe institusjonssjefen og spørre om et møte med henne, så skal jeg ringe NSF. Hvis ikke de viser takhøyde så tar jeg det derfra til media som du foreslår. Jeg har vertfall ikke tenkt å stille på noe praktisk prøve i undertøy om jeg blir trekt ut i det temaet. Syns det er helt grovt. Veldig trist og bli møtt med det her etter å ha gledet seg til å studere.

    6. Ser at jeg har misforstått litt og ble revet med..jeg leste at dere måtte vaske underliv med undertøy på. MEN uansett!! TOTALT unødvendig og helt feil å kle av seg og ligge i undertøyet og la seg vaske av medstudenter 😤😡😤 dette HØRER IKKE hjemme noenplass😤😤😤

    7. Hilde Steindal: Javisst! Nei, stell av kjønnsorganer gjør vi heldigvis på dukker. Men for min del så er kroppsvask ellers av medstudenter ikke noe jeg klarer å være med på. Så ja håper institusjonslederen er mer forståelsesfull enn studielederen!

    8. Studerer selv sykepleie første året, og vi må også ligge i bikini/undertøy, men ser ikke på dette som er problem – fordi vi har på oss “sykehusdrakt” over, og de som vasker medstudenten vasker kun ett område om gangen og bretter da det området de skal vaske synlig. Underliv etc. vaskes ikke på “øving”. Jeg syntes egentlig at det er en god erfaring å ta med videre, i og med at pasienter opplever det på samme måte som oss. Selvfølgelig – det er nok delte meninger, men ville bare nevne mitt synspunkt.
      Jente, 19

    9. Anonym: Ja, men du har nok ikke samme issues som meg. Man må tenke på at folk har ulike prinsipper, religioner, erfaring i livet, voldtekt, misshandling, angst etc. Man kan ikke tvinge folk til å kle av seg.

    10. Vi ble fortalt at vi skulle ha på shorts og treningsbh eller singlet og de som da ikke kom med det fikk ikke være pasient for man skulle selvfølgelig ikke trenge å ligge der med stringtruse og bh. Jeg var selv på gruppe med en som også hadde et problem med å kle av seg og vise armer, mage og ben, og da var det ikke verre enn at vi andre som ikke har noe problem med det var pasient to ganger. Ble ikke noe spørsmål engang. Alt ble også gjort gjemt bar lukkede gardiner så det var kun tre personer der inne og flere grupper gjorde det sånn at ikke alle trengte å være pasient. Da går det også an å si fra om at man helst vil være med to jenter man kjenner. så om du følte deg presset på noen måte så burde du ta det opp som et enkelttilfelle for det du beskriver om at høgskolen i Oslo presser elever til å kle av seg er faktisk ikke sant. Men veldig synd at du var uheldig og havnet hos en lærer som fikk deg til å føle deg presset, det skal selvfølgelig ikke skje.

    11. Helt enig med personen over! Jeg var ogås tilstede og hadde akkurat samme opplevelse, og fikk aldri beskjed om å kle meg i undertøyet. Trist om du føler du ble presset.

    12. Anonym: Da sier jeg det samme til deg. Jeg snakket med studieleder som sa at jeg måtte kle av meg og la meg vaske ellers kunne jeg virkelig ikke bli sykepleier. tror du jeg gjør det her på gøy. Skal ha møte med institusjonssjef til uken. De har tydeligvis ikke klare retningslinjer.

    13. Anonym: skriver det samme til deg som jeg sier til de over Jeg snakket med studieleder som sa at jeg måtte kle av meg og la meg vaske ellers kunne jeg virkelig ikke bli sykepleier. tror du jeg gjør det her på gøy. Skal ha møte med institusjonssjef til uken. De har tydeligvis ikke klare retningslinjer.

    14. Hei! Ut ifra det eg leser trur eg nok du har missforstått din lærer eller din lærer har missforstått deg. Ingen kan kreve at du kler av deg men det er oppfordra at en prøver pasientrollen, du hadde nok ikke trengt å ligge naken. Men bare så du får dette inn! Du må forandre dine holdninger og oppførsel skal du i det heletatt bli noe mer en lavklasse sjukepleier! Måten du snakker til andre som er uenig med deg er et sterkt signal om at du er uegnet som student eller helsearbeider i det hele! Hadde du vært min elev/lærling eller student ville du nok fått kraftig refs i forhold til måten du snakker til andre. Dette er en klar indikasjon på å være uegnet..

    15. Synes dette er urimelig. Har vært pasient og har vært den som har blitt vasket. Sorry… jeg hadde ikke latt en medstudent vaske meg. En syk pasient gir faen, det gjør ikke en frisk. Hva har dette med sykepleie å gjøre. Regner med at den dagen man trenger å vaske en pasient så klarer men det fordi man faktisk vasker seg selv og vet hvordan det gjøres.

    16. Pero bueno!!! Que es lo que estoy leyendo? En ningun sitio te pueden obligar a desnudarte para una clase practica, ni en enfermeria, ni en ningun otro estudio. Es la primera vex que lo veo. No hay muñecos de latex o maniquies para tal fin?.
      Gyda, estoy contigo en esto y tienes mi apoyo. Es denigrante.

    17. DETTE E NOE AV DET JÆVLIGSTE EG HAR HØRT om blant utdanningsplasser og studieretninger ..bruk dukker som alle andre steder !!DETTE ER OVERGREP!!!

    18. Jeg skjønner deg ikke helt.
      Du kriger for at jenter skal få ha på seg det de vil, eller rettere sagt så lite de vil. Du legger ut bilder av deg selv rimelig lettkledd. Men du kan ikke stille i shorts og singlett i en utdanning du har valgt, og la deg vaske på ikke intime kroppsdeler av en medstudent. Du hører ikke selv hvor selvmotsigende dette er?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg