Hun har kuttet seg igjen

Hei kjære leser! La meg være real med deg. 

Du kan hate meg men du skal lese. Du skal få denne innsikten og du skal være bedre etterpå. Clickbait til tusen, men jeg gir faen. Du skal gi meg 3 minutter av ditt liv. Fordi dette er kjempe viktig. For dette handler ikke om en person, men hva verre er, om mange mennesker. Vi lever i en verden med helt feil fokus, det er helt sikkert. Vi er kommet tettere på hverandre men samtidig skapt mer avstand. Vi må ut av verdensveven, den alt oppslukende egoismen og være tilstede for oss selv og de rundt oss. Ikke drive med denne endeløse ansvarsfraskrivelsen. Vær et medmenneske. Om du ikke kan gi annet så gi din tid. 

I dag ville jeg sette søkelyset på selvskading og ikke minst selvmord fordi begeret mitt har rent over. Så altfor mange har gjort eller gjør dette. Det er et ekstremt vanskelig tema, men dere vet jeg er ikke redd for å ta opp vanskelige ting selvom folk har veldig lyst å misforstå meg. 

Jeg har hatt og har venner som selvskader seg, jeg husker i tenårene tenkte jeg mye på det selv også. Noen ting i livet er så vanskelig at døden virker betryggende. Jeg gjorde det aldri men hadde mange rundt meg som gjorde det, og det skjønner jeg godt. Slik smerte unner jeg ingen. Når du bare må føle noe annet og smerte tenkes å være eneste botemiddelet. Krige med alle tankene, alle følelsene. Det er hardt. Som sagt kjente jeg mange. Noen av dem er ikke her lenger. Fy faen så kjipt det er. Mens noen av dem klarte seg ved hjelp av egne ressurser eller de fikk hjelp av samfunnet. Vi må ta vare på dem rundt oss. Vi mennesker er på mange måter til for hverandre. Det er det viktigste vi har i livet. Jeg vil ikke se flere flotte unge mennesker gå ned den veien. Det er ikke alltid lett å vite at noen har det vanskelig. For det er mye tabu og stigma rundt dette. Vårt samfunn verdsetter eliten, de sterke, de som lykkes. Ung og vital med stort smil. Så husk på at du ikke kjenner historien til de du møter og kanskje vet du mindre om følelseslivet til dine nærmeste enn du liker å tro. Ingen kan hjelpe alle men alle kan hjelpe noen. 

Hvis du tenker på dette så ikke sitt alene med de tankene, be om hjelp. Hvis du kjenner noen som sliter, ikke vær redd for å strekke ut en arm. Viktigst av alt, husk at alt er midlertidig. Det blir bedre. 

Foto: Markus Skjaerstad

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg