Du er GOD nok

Jeg har god selvtillit. Men jeg har rævva selvbilde. Det skulle mye til men over årene forstod jeg at jeg kan bare være meg, uansett hvor hardt jeg prøver og enda viktigere at jeg trenger ikke prøve i det hele tatt, jeg var født god nok. Jeg ble mye mobbet som barn, slike ting setter dype spor. Du har sikkert merket selv at får du 10 positive kommentarer og deretter en negativ, så går den negative mye mer hardt utover selvbildet enn de positive. De er rett og slett lettere å svelge. Mye fordi vi har janteloven, vi ble lært at vi ikke skulle tro mye om oss selv. Programmert fra tidlig alder. Sinne, sjalusi, grådighet, kynisme og misunnelse lever i oss alle. Vi måler vår verdi opp mot verdien vi tillegger andre. Ofte bare basert på overfladiske observasjoner. Vi tar feil. Vi kaver utrolig mye for veldig liten gevinst. Ender opp med å fortære oss selv innenifra med negative tanker. Det vanskeligste i dagens samfunn er å bare være seg selv. Vi må forstå at vi er bra nok, akkurat som vi er. At det ikke er vårt ansvar at sinne, sjalusi og misunnelse lever i oss, for det er helt naturlig at det bor i oss. Men vi trenger ikke å danse i takt med disse følelsene. Vi kan annerkjenne at de er der og det er helt greit, deretter gå videre. 

Jeg er ikke i en konkurranse med verden. Jeg er i en prosess for å skape meg selv. Bli et bedre menneske. Skal jeg bli bedre enn noen så skal jeg bli bedre enn hun som stirret tilbake i speilet i går. Skal jeg jobbe for noe, så skal jeg jobbe for de jeg er glad i. Du er også god nok som du er, du ble født god nok. 

Jeg ble anbefalt dette foredraget forresten, det tar opp nettopp dette. Det skal jeg deffinitivt gå på, gleder meg masse! https://www.facebook.com/events/559795397543493/

“If you must fight. Fight with yourself and your thoughts in the night. If you must work. Work to leave some part of you on this earth” – Keaton Henson 


Photo by Abel

 

10 kommentarer
    1. Hei.
      Du skriver veldig god, det er meget behagelig og ærlig å lese. Du treffer mye bedre en du tror. Gleder meg å følge deg videre, det er så flott at du er deg selv.Jeg har mye til tross for at jeg er nesten dobbelt så gammel som deg. Så at de gamle er eldst er helt riktig om man hensyntar alder, men du er beviset på at det ikke stemmer ift klokskap. Lag deg en flott dag, lev alltid her og nå.😊

    2. Thomas: Ååå, for en sykt hyggelig melding! Det var skikkelig kjekt å lese! Tusen takk skal du ha! 🙂 Tar alltid i mot gode råd og tips, skal sende deg en melding!

    3. Det var oppriktig ment, du er god nok, vet du, så som man reder ligger man. Du er ikke bare god nok, men du er også viktig for mange.
      Lag deg en magisk dag:)
      Alt vi har er nå, akkurat nå – ALTID:) Enjoy:)

    4. Hei! Jeg er psykologstudent, og ville ikke betalt for å gå på det foredraget. Gå heller på bokhandleren og kjøp “Ikke vær så slem med deg selv” av Per Einar Binder, som er en MYE mer anerkjent forsker, psykologspesialist og forfatter, som ikke markedsfører seg selv på samme måte og heller ikke tar betalt for kursene sine når han har dem, fordi de som oftest er i regi av UiB i forbindelse med forskningen hans.

    5. Hei synes det er veldig modig av deg å skrive.
      Kjenner meg igjen mye av det du skriver.
      Begynt å lese litt i boken ”(lykketyvene) (Torkil Berge & Arne Repål ) spesialister på klinisk psykologi. Den likte jeg veldig godt,.
      Markerer i boken der jeg kjenner meg igjen osv.
      . Er for lite snakk om dette, selv om det det er mange som sliter.
      Men håper folk forstår at de ikke alene om dette.
      Takke være sånne som deg som tør å åpne seg,
      Så tror jeg det vil hjelpe flere folk som sliter og være mer åpen, så de kan få den hjelpen de trenger. 🙂
      Veldig bra skrevet av deg 🙂

    6. Hei.
      Har en kommentar til Tor sitt innlegg. Jeg synes helt ærlig, at tatt i betraktning at du studerer til farget, at argumentene dine for at hun ikke skal gå på dette foredraget er syltynne. Du vektlegger bl annet måten vedkommende markedsfører seg på og at han tar seg betalt for sine foredrag i motsetning til din kandidat. Du sier ingenting om innholdet i det han tar seg betalt for, og kan heller ikke motbevise at hans metoder ikke har gitt resultater. Dette er sikkert godt ment, men din uttalelse skaper en unødvendig tvil til hun som virkelig gleder seg til å overvære dette evenementet. Det er ingen god psykologisk holdning, det viktigeste hun gjør er å vise initiativ selv til at dette er noe hun vil gjøre. Sannheten er at ingen psykolog eller kursholder kan egentlig hjelpe henne, den eneste som kan hjelpe henne er hun selv. Hun må hjelpe seg selv, slik hun ville hjulpet andre. Og for at hun skal få til det, er det kjempesmart å gå på et slikt foredrag å fange opp råd, selv om kanskje hun har alt før, kan det være en liten ny ting som kan hjelpe henne i mål. Så mitt råd til Frøken G, dra på foredrag og kos deg, du vet aldri hva det kan gi deg eller hvem du kan møte der, som kan sitte på løsningen for deg. Mitt råd er derfor “Never miss a meeting”. Jeg vet jeg er Psykriatisk pasient, jeg ville aldri gått glipp av en slik mulighet.Ønsk deg boken til jul:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg