Vegan burgere

I dag hadde jeg fri så jeg benyttet muligheten til å lage hjemmelagde vegan burgere med hjemmelaget burger brød, quinoa, søtpotet, chilli saus og vegansk tzatziki. Dette tok meg ca 1,5 time å lage, men var så verdt tiden. Går også an å lage store porsjoner så man har middag til dagen etterpå for eksempel. Veganske burgere gjør seg godt som typ “karbonader” du kan spise alene eller på skive. 

Jeg brukte en oppskrift jeg ble tipset om fra http://pranava.no. Jeg bare justerte innholdet litt og tilsatte ekstra ingredienser som jeg selv hadde lyst å teste ut.

Veganske burgere 

1-2 ss olje (Jeg brukte solsikkeolje, den er nøytral på smak)
1/2 ss spisskummen, malt (jeg brukte nok en del mer en 1/2 ss. smak til!)
1 ts koriander, malt
1 ts chiliflak (Jeg brukte også her en god del mer, fordi jeg liker litt spicy food)
salt og pepper etter smak (anbefaler maldon salt)
2 ss tamari 
2 gulrøtter ? raspet
1,5 dl potetmel (Det kan hende du må bruke mer enn dette, du må bare se an konsistensen på burgerene, de skal bli faste og fine og ikke så klebrige)
2 bokser svarte bønner
1/2 løk
2 hvitløksfedd

1. Sett stekepannen på medium varme, og ha i oljen og de revne gulrøttene, løken og alle krydderne unntatt tamarien.
2. Stek noen minutter mens du rører slik at alt blander seg godt.
3. Ha de sorte bønnene i en sikt, skyll dem under kaldtvannskranen, rist litt på sikten så mesteparten av vannet renner vekk, og ha dem i en bolle sammen med potetmel, gulrot/løk røren og tamarien. Bland godt sammen.
4. Mos deretter alt sammen med en gaffel, trengs ikke kjempegrundig ? det blir en slags grove paste.
5. Lag boller med hendene og klem dem flate i burgertykkelse, ca halvannen centimeter høye, og legg dem på et brett. Sett dem i kjøleskapet i minimum et kvarter. 
6. Stek i olje på medium varme til gyllenbrune på begge sider.

 

Vegansk tzatziki er en enkel sak å lage, du kjøper en vegansk soya yoghurt fra alpro for eksempel, blander med finhakket agurk, mye hvitløk og sitron. Smak den til, ikke vær redd for å legge litt lidenskap i maten. 

 

Burgerbrød


 

2,5 dl lunkent vann
1 ts tørrgjær
en klunk olivenolje
en god klype salt
1 ts sukker eller annen søtning 
1 dl sammalt grovt rugmel
4 – 5 dl fint hvetemel

Jeg tok også linfrø i min deig det kan du velge bort hvis du vil, det er ikke viktig men det inneholder mange bra næringstoffer som jeg ønsker å få i meg.

Rør først ut vannet med oljen, sukkeret, saltet og tørrgjæren, bland deretter i rugmel – Bruk en visp. Når deigen begynner å henge godt i vispen kan du gå over til å bruke hendene. Da legger du til hvetemelet. Bruk så mye du trenger for at deigen ikke lenger skal være klebrig. Kna deigen godt. 

Så setter du deigen på et lunt sted med hånkle over i ca 45 minutter, da hever deigen seg til dobbel størrelse. 

Når deigen er ferdig hevet så kjevler du den flat, litt større i tykkelse enn du ville hatt pizza deigen din. Så bruker du bare en kopp med passe størrelse for å lage perfekte runde burgerbrød. Sett de på et brett og la de heve med hånkle over i ca 20 minutter. Deretter så pensler du de med vann og strør på solsikkekjerner eller sesamfrø for eksempel. Brødene skal stekes på 200 grader midt i ovnen i ca 10-20 minutter. Hvis du slår på brødene skal de si dunk dunk, da er de ferdig. 


 

Tilbehør

Jeg valgte å steke skivet søtpotet i solsikkeolje med salt og pepper. Også kokte jeg opp noe quiona. Jeg hadde også bønnespirer istede for den klassiske salaten. Jeg kjøpte en chili saus på butikken fra Heinz den var ganske digg til. Dette burde prøves, super digg kjempe sunn middag!

Tar du utfordringen?

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg