ANGST

Jeg har lurt en stund på om dette er noe jeg egentlig har lyst å dele med verden eller ikke. Folk dømmer. Jeg liker ikke å være sårbar, slippe mennesker helt inn. Det har vært et av mine problemer. Men jeg har kommet frem til at dette er et viktig tema og skjønt at det er utrolig mange som sliter med det samme. Jeg har ingenting å være redd for. Rett og slett fordi det er super menneskelig. Så here it goes. 

Jeg sliter med panikkangst. Jeg har også hatt depresjoner. Jeg var så preget av angst og depresjon i sommer at legen satt meg på antidepressiva. Jeg ble sykemeldt, jeg følte meg ubrukelig. Det kjentes ut som om jeg skulle revne innenifra. Jeg prøvde en pille, en pille som skulle inneholde ren lykke, en lykkepille. Jeg kjente med engang at dette ble HELT FEIL. Pillen var en quick fix, pillen var en kortsiktig løsning med flere langsiktige problemer i vente. Det satt igang en tankeprosess hos meg som ble veldig viktig. Jeg var desperat. Jeg kunne ikke leve sånn. Å våkne om morningen med en intens fryktfølelse, som om en tiger står ved sengekanten og ønsker å fortære deg, det unner jeg ingen. Å gå gjennom dagen med denne frykten som ikke har noen bunn i virkeligheten men likevel oppleves i hver celle av din kropp. Konstant svimmelhet, ingen matlyst, store humørsvingninger og uvirkelighetsfølelse. Det er vanskelig. Jeg var som sagt helt desperat, jeg ville gjøre hva som helst for å ikke ha det sånn. Jeg forstod etterhvert at angst er naturlig og det finnes ingen måte å bli kvitt den på, den inngår i vårt følelsesspekter. Man kan tro man får hjerteinfarkt og skal dø, men det er bare kroppens alarmsystem som er i full beredskap og det er ikke farlig. Man dør IKKE. Jeg la som dere vet fullstendig om kostholdet mitt, jeg ble veganer. Men jeg begynte også med Mindfullness og meditasjon. Mindfullness høres kanskje ut som noe mumbo jumbo tulle tøys, men det er faktisk helt fantastisk og det fungerer. Det er på mange måter å trene tankene. Via tanker skaper vi følelser, via følelser kommer handlinger. Tankene mine setter igang min angst. Jeg innså at jeg hadde foret opp angsten min med alle de vonde og negative tankene. Jeg innså hvor negativ min tankestrøm har vært. Fordi jeg er vandt til at ting er vanskelig og uforutsigbart. 

Jeg har lett for å bli stresset og gå med skuldrene opp etter ørene. Jeg er et ja menneske, jeg tåler mye før jeg sier ifra og setter meg på bakbeina. Livet er hektisk man tar seg sjeldent tid til å kjenne etter på kroppen, man er sjeldent bevisst på hvordan tankestrømmen er, hvordan din indre dialog utspiller seg. Dette er noe du trener på ved å utføre mindfullness. Jeg visste ingenting om mindfullness eller meditasjon til å begynne med, jeg ble tipset av en bekjent om en nettside/app som heter HEADSPACE. Denne tar deg gjennom de grunnleggende kunnskapene og teknikkene. Når du har fullført det første kurset på 30 dager så kan du velger mellom en drøss av forskjellige andre kurs som går på søvn, depresjon, stress, angst, reise, forhold osv. Jeg har nå utøvd mindfullness i 37 dager i strekk. Jeg mediterer 20 minutter hver morning og noen ganger tar jeg en 3 eller 10 minutters økt i løpet av dagen. For eksempel hvis det skjer noe og jeg får et anfall eller jeg føler meg i ubalanse osv. Meditasjon og mindfullness har gitt meg tilbake balanse og ro.

Jeg prøver ikke å være bedre enn noen eller tre noe nedover hodet på noen. Men jeg vet hvor mye jeg slet selv, noen dager var det bare å komme seg gjennom dagen som gjalt, noen dager trodde jeg ikke det skulle gå. Jeg vet hvor mye dette har hjulpet meg, så jeg vil rett og slett bare gjengelde tjenesten og håper at det kan hjelpe andre også. Man kan ikke fjerne angst men man kan endre sitt forhold til angsten. Det er bare å sende en melding hvis du lurer på noe så svarer jeg gjerne på spørsmål. 🙂

Nettsiden jeg har brukt heter: www.headspace.com – Den har en prøveperiode på 10 dager, etter dette så koster den 100 kr ca i månden å bruke. Jeg abonnerte etter de 10 dagene og det angrer jeg ikke et sekund på. Du lærer ganske mye på de 10 dagene også så det er jo bare å prøve det ut. Du velger selv hvor mange minutter du vil bruke. De har alt fra 3 – 60 minutters økter. 

Hvis du sliter med noe så husk at alt er midlertidig. Du kommer deg gjennom de utroligste ting. Jeg heier på deg!

 

 

 

11 kommentarer
    1. Hanne: Tusen takk, Hanne! Kjekt å høre! Syns tema er så viktig, er forferdelig å leve med slike ting i stillhet, man lærer så lite på skolen om mental helse også. Glad hvis noen drar nytte av innlegget!:)

    2. Jeg vil gjerne sende deg en melding, men det går ikke fordi du må “følge” meg 🙁
      Eller så må du sende meg en melding (siden jeg følger deg allerede), slik at jeg kan besvare!.
      Jeg har tusen spørsmål!

    3. Heisann. Veldi godt skrevet. Det er første gang eg leser at andre også har uvirkeligheits følelse. Eg sliter også med de. � med den kommer angsten og depresjonen. Har slitt ganske mye i over et år nå. Prøvd snart alt mellom himmel å jord. De blir litt bedre men så raser hele verdenen sammen ijenn. Nå har eg bestilt meg en bok om kognitivtanketerapi å håper de kan hjelpe meg. Hadde våre kjekt og snakket me deg og utvekslett posetive å negative erfaringer med angsten.

    4. Johannes: Ja, det er godt å utveksle erfaringer og snakke med noen som har samme problemene. Du kan godt adde meg på facebook for eksempel og sende meg en inbox melding der, det er bare hyggelig. Jeg heter Gyda U. Løken Sirseth på facebook! Kan være godt å lese fagbøker ja, jeg har lest en del selv, noen selvhjelpsbøker og en bok om tenking. Mest av alt syns jeg at mindfullness hjelper, så syns jeg det hjelper mye å snakke om det med andre, videre hjelper også kosthold og trening. 🙂

    5. Jeg setter stor pris på at du deler dette. Spesielt godt liker jeg at du deler innsikten om at det var tankene dine som skapte den angsten, og hvordan du har jobbet for å endre tankemønster. Det er utrolig viktig informasjon for folk som sliter! Takk 🙂
      Namasté

    6. Hanne K: Godt å høre! Ja, det er en meget vond sirkel. Man tenker, tankene skaper følelser som igjen skaper kroppsligge reaksjoner. Tankestrømmen vår “feil” programmeres gjerne under f.eks trumatiske opplevelser, men trenger ikke være det heller. Det er også veldig lett å lære hjernen hva som er “farlig”, derimot vanskelig å lære av seg. Man bør derfor stå i situasjonene som fremkaller angsten til angsten har roet seg. Jeg ble helt slått i bakken når jeg fant ut av alle disse tingene og hvordan alt henger sammen.

      Namasté

    7. God skrevet. Du er modig. Jeg har trent 2 timer hver dag i 3 år nå, jeg satte meg et mål om å bli verdens beste å leve her og nå. Er ikke viktig om jeg blir verdensmester om det fins slike kåringer, er uvesentlig for meg, målet er å bli bedre enn jeg var i går. Jeg konkurere bare med meg selv. Men jeg har mange tips om bøker og apper du kan bruke som vil hjelpe deg å være tilstede akkurat nå. Du har min epost, send meg en mail, så kan jeg hjelpe deg, hvis du vil, du bestemmer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg