VI TRENGER EN REVOLUSJON

Definisjonen på galskap, å gjøre det samme om igjen og om igjen og forevente et annet resultat. Vi er helt riv ruskende gal, vi er på tidenes tute tur når det gjelder utdanning. Virkelig. Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Vi lider av noe jeg mener er radikalt feil. Noe som til og med er nedfestet i grunnloven vår, som implementeres overalt i samfunnet, nemlig ideen om at vi alle er like. Vi er ikke like i det hele tatt. Det er det største tullet jeg har hørt i hele mitt liv. Vi er alle like og skal bli behandlet likt? Nei, nei, nei. Så lenge vi er under denne riv ruskende gale oppfatningen vil det ikke bli bedring. Vi er fullstendig forskjellig og godt er det. 

Hadde vi istede akseptert denne sannheten og sett på den som det den er, nemlig en velsignelse. Ja da kunne vi virkelig ha utdannet mennesker som var i verdensklasse med sine talenter. Mindre fabrikk system på skolene og mer individuell utdanning. Vi trenger lærere som ser hele mennesket og som tenker mens de lærer fra seg. Jeg vil dra det så langt som å si at vi hadde garantert fått mindre fravær fra skolene da elevene faktisk hadde vært motivert for å gå dit fordi skolen da gjorde det den skulle, nemlig å bidra til utvikling og gi elevene mestringsfølelse. 

Jeg blir så frustrert over skolesystemet. Ikke bare i Norge men i verden generelt. Det har ikke skjedd mye med måten vi underviser på de siste hundre årene og det sier jo litt når vi på alle andre plan i samfunnet har hatt en eksponensiell vekst og utvikling. 

Jeg tror også det er godt mulig at vi hadde slitt mindre psykisk fordi vi hadde strevet mindre med å passe inn og være lik andre, og heller funnet styrke i å være unik. Vi hadde lært at dette var en god ting og ikke noe å være flau av. Vi hadde ikke fått følelsen av å ikke prestere. Det er litt som den videoen som gikk viral på facebook. Du kan ikke be en elefant, en fisk og en fugl om å gjøre samme oppgaven og måle deres ferdigheter deretter. Dømme fisken til å være udugelig fordi den ikke kan fly. Det er ikke fisken det er noe i veien med det er helt tydelig systemet. 

Foto: Ronja Sagstuen Larsen

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg